Ik voelde me als een kind in de snoepwinkel. Drie uur lang nam apotheker Mathijn Brummelhuis mij bevlogen mee langs laatjes, scanners, voorraden, schermen, zijn app en zijn locker om te laten zien hoe hij in Eibergen de klant centraal stelt. Enige tijd geleden schreef ik een artikel op basis van mijn eigen frustrerende ervaringen bij apotheken in Utrecht. In het dagelijks leven help ik zorgorganisaties bij het inzetten van digitale zorg ook wel ehealth genoemd. Ik denk dat apothekers veel meer gebruik kunnen maken van de digitale mogelijkheden. Mathijn Brummelhuis las mijn artikel en nodigde mij uit om te laten zien dat het beter kan. Apothekers zijn vaak niet opgeleid om na te denken over service of over vernieuwing. En als je de vergelijking trekt met webwinkels als Bol.com of Zalando, vroeg ik mij af waarom het bij de apotheek niet op dezelfde manier kan. Je weet wanneer iets op voorraad is, kunt makkelijk iets bestellen of annuleren en krijgt goede informatie over de bezorging of het afhalen op een afhaalpunt. Echt vanuit de klant gedacht. Bij BENU apotheek Eibergen was het een verademing om te zien dat je als klant automatisch berichtjes krijgt en je op de hoogte bent van elke stap, je medicijnen in een locker kunt afhalen en er een snelbalie is. Uit de cijfers blijkt dat het grootste gedeelte van de klanten in minder dan 2 minuten is geholpen. In Utrecht zit ik soms een half uur lang in de apotheek. Lange rijen en eindeloos geritsel van laatjes. En dan maar hopen dat alles op voorraad is.
Naast de goede levering, is het ook belangrijk om goede ondersteuning te krijgen bij het gebruik. Ik heb mijn apotheker in Utrecht nog nooit gezien en vragen over medicatiegebruik zou ik misschien niet eens stellen. Dan zoek ik eerder op internet naar ervaringen van anderen. Maar als mijn apotheker via de smartphone met behulp van een app goede informatie aanbiedt en ik makkelijk vragen kan stellen, filmpjes kan kijken of mijn bijwerkingen kan bijhouden is dat anders. En ook daar heeft Mathijn Brummelhuis aan gedacht. De BENU app is al bij een groep klanten getest en wordt binnenkort landelijk aangeboden. Ook is er een goede samenwerking met de huisartsen in Eibergen, waarbij de apotheek ook echt meedenkt en meer is dan de plek waar je je medicijnen haalt. Wat me het meest is bijgebleven van mijn bezoek aan Eibergen? Het enthousiasme van het team om continu te verbeteren. Cijfers over klantonderzoeken te analyseren, risicopatiënten goed in de gaten te houden, huisartsen te ondersteunen en steeds het gemak voor de klant centraal te stellen. Een waar voorbeeld voor andere apothekers. Mijn wens zou zijn dat BENU apotheek Eibergen een vestiging in Utrecht opent. Ik ben de eerste klant en zeker niet de laatste. Jorne Grolleman www.dezorgvernieuwer.nl Reageren is niet langer mogelijk.
|